Pēdējo gadu laikā elektrisko skrejriteņu popularitāte ir strauji augusi daudzās pasaules valstīs, tai skaitā, Latvijā. Arvien biežāk uz ielām redzam dažādu vecumu cilvēkus, kas izbauda atpūtu vai pat dodas uz darbu un mājās uz elektriskā skrejriteņa. Lai arī to var uzskatīt par efektīvu un mūsdienīgu pārvietošanās līdzekli, ir dažas svarīgas lietas, kas būtu jāatceras, lai piedalīšanās satiksmē būtu droša un patīkama gan Tev, gan citiem.

Kā iedala elektriskos skrejriteņus pēc to maksimālā braukšanas ātruma?

Visi elektriskie skūteri nav vienādi. Lai vieglāk būtu iespējams noteikt ierobežojumus šo transportlīdzekļu lietošanai, tos iedala pēc ražotāja noteiktā maksimālā braukšanas ātruma.

Viena no grupām ir elektriskie skrejriteņi ar maksimālo ātrumu līdz 25 km/h. Tos uzskata par atpūtas un sporta inventāru, gluži tāpat, kā velosipēdus. Ar šādu transportlīdzekli var pārvietoties pa veloceliņiem, parka celiņiem un ietvi, vienlaikus raugoties, lai netraucētu citiem gājējiem un braucējiem. 

Savukārt otrā grupā ietilpst elektriskie skūteri, kuru maksimālais braukšanas ātrums ir virs 25 km/h stundā, vai jauda pārsniedz 250 W. Šos transportlīdzekļus ierindo mopēdu kategorijā. Tā kā šo uzskata par pilnvērtīgu spēkratu, šāda tipa elektriskais skūteris ir jāreģistrē Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), tam tiek piešķirta numura zīme, kā arī jāraugās, lai tiktu ievērotas citas prasības, piemēram, par gaismām un spoguļiem. Šāds transportlīdzeklis drīkst pārvietoties tikai pa brauktuvi, turklāt tam arī ir jāiegādājas OCTA polise.

No cik gadiem drīkst braukt ar elektrisko skrejriteni

No cik gadiem drīkst braukt ar elektrisko skrejriteni?

Ņemot vērā iepriekš minēto informāciju, ar elektriskajiem skrejriteņiem drīkst braukt pasažieri, kas sasnieguši vismaz 14 gadu vecumu. Turklāt, ja skrejriteņa vadītājs nav sasniedzis 18 gadu vecumu, viņam nepieciešamas arī velosipēda vai citas kategorijas vadītāja tiesības. Lai arī pagaidām šī prasība vēl nav obligāta, braucot ar skūteri, ieteicams nēsāt aizsargķiveri un atstarojošo vesti, it īpaši, ja pārvietojies diennakts tumšanā laikā.

Kas vēl jāzina elektrisko skūteru vadītājiem?

Tā kā šie ir salīdzinoši jauni transportlīdzekļi, elektriskie skrejriteņi noteikumi valdībā vēl tiek precizēti. Turpinājumā ieskats vispārīgajos ceļu satiksmes noteikumos, kurus vajadzētu ņemt vērā elektrisko skrejriteņu vadītājiem:

  • Tāpat, kā jebkuram velosipēdam vai mopēdam, arī elektriskajam skrejritenim priekšpusē jābūt ieslēgtam baltam lukturim, bet aizmugurē – sarkanam;
  • Elektriskā skutera vadītājs nedrīkst vadīt transportlīdzekli, ka viņa asinīs ir vairāk nekā 0,5 promiles;
  • Ar elektriskajiem skuteriem, kuru maksimālais braukšanas ātrums ir 25 km/h, nedrīkst pārvietoties vairāk nekā viena persona, kā arī nevar vest kravu;
  • Ir atļauts šķērsot gājēju pāreju, nenokāpjot no skūtera, taču obligāti jāpārliecinās, ka autovadītājs Tevi redz, kā arī jāsamazina ātrums.

Elektriskie skūteri un ceļu satiksmes negadījumi

Elektriskie skūteri un ceļu satiksmes negadījumi

Šo jauno transportlīdzekļu parādīšanās uz ielām ir ievērojami satraukusi ne vien gājējus un citus satiksmes dalībniekus, bet arī par ceļu drošību atbilstīgās instances. Par to, ka ir nepieciešams būt īpaši uzmanīgiem, pārvietojoties ar elektriskajiem skuteriem, vēsta arī negadījumu statistika.

Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcā teju katru nedēļu nokļūstot vidēji trīs līdz pieci pacienti, kas ir cietuši tieši, pārvietojoties ar elektriskajiem skūteriem. Bieži vien cilvēki avarē, jo brauc ar šiem transportlīdzekļiem, būdami alkohola reibumā. Tajā pašā laikā traumas tiekot gūtas arī citos veidos, piemēram, uzbraucot uz apmales vai iebraucot bedrē.

Nav šaubu, ka elektriskie skrejriteņi zināmā mērā atvieglo pārvietošanos pilsētās un ir videi draudzīgāki, taču to vadītājiem ir jābūt atbildīgiem un uzmanīgiem, lai netraucētu citiem satiksmes dalībniekiem un izvairītos no traumām.