Zobsiksna jeb sinhronizācijas vai dzinēja gāzu sadales siksna atrodas motora priekšpusē. Zobsiksna ir kā velosipēda ķēde – tā sinhronizē visas dzinēja iekšējās kustīgās detaļas. Šo svarīgo auto detaļu izgatavo no gumijas, kurā iestrādā neilona auklas, taču, lai arī cik izturīga tā būtu, tāpat kā visas citas auto detaļas, diemžēl ar laiku tā nolietojas.

Ja zobsiksna netiek nomainīta laicīgi, tā var plīst, radot nopietnus auto bojājumus. Lai Tu varētu izvairīties no pamatīgām problēmām, raksta turpinājumā skaidrojam, kad ir pienācis laiks mainīt zobsiksnu tavam auto! 

Ražotājs un kilometrāža

Tas, kad konkrētajam auto modelim javeic zobsiksnas maiņa, atkarīgs no ražotāja. Noteiktie intervāli atšķiras, taču visbiežāk maiņu ieteicams veikt tad, kad auto nobraucis aptuveni no 100 000 līdz 200 000 km. Ja zobsiksna netiek nomainīta laicīgi, var rasties dažādas problēmas, tādēļ šī nav detaļa, par kuru var domāt ‘’kamēr tā nav salūzusi, nav nekādas nepieciešamības to mainīt.’’ Seko sava auto ražotāja ieteikumiem, mainot zobsiksnu atbilstoši tam, kas norādīts Tava auto rokasgrāmatā. 

Taču esi uzmanīgs – ne vienmēr var paļauties uz kilometrāžu. Ja esi iegādājies lietotu auto vai ievedis auto no ārzemēm, jāapdomā tūlītēja zobsiksnas maiņa, jo nav zināms, vai auto uzrāda oriģinālo nobraukumu, kad pēdējo reizi mainīta zobsiksna.

zobsiksna

Brīdinājuma signāli

Iespējams, nekas neliecina par to, ka zobsiksna jau pavisam drīz plīsīs, taču atsevišķos gadījumos auto cenšas brīdināt vadītāju jau laicīgi. Esi vērīgs un ņem vērā šos signālus, kas brīdina, ka pienācis laiks mainīt zobsiksnu tavam auto!

  • Pastiprināta dūmošana

Kad ārā ir zema gaisa temperatūra un auto motors nav uzsilis, izpūtējs izdala baltus dūmus. Šādā gadījumā uztraukumam nav pamata – tas ir ūdens tvaiks. Uzmanība jāsāk pievērst tad, kad tiek konstatēts, ka izpūtējs izdala vairāk dūmu nekā parasti, turklāt tie paceļas no motortelpas. 

  • Bojāti virzuļi un/vai vārsti

Vissliktākais, kas var notikt ar zobsiksnu – tā tiek pārrauta.  Šādā gadījumā kloķvārpsta ieslēdzas pati, un tā vairs nedarbojas sinhroni ar sadales vārpstu. Kad tas notiek, virzulis saskaras ar vārstiem, kas atvērušies. Tas var izraisīt vārstu saliekšanos vai virzuļa sabojāšanos.

  • Nevienmērīga motora darbība

Līdz ko zobsiksna plīst un dilst, tā sāk slīdēt, kā rezultātā viens no cilindriem tiek atvērts un aizvērts pārāk ātri. Ja cilindri nedarbojas sinhroni, protams, tiek ietekmēta motora darbība un jūtamas nevienmērīgas kustības. Jūtot, ka motors darbojas nevienmērīgi, noteikti nemeklē vienkāršākos problēmu cēloņus, kā zemas kvalitātes degviela vai zema gaisa temperatūra. Motors ir auto sirds, tādēļ tam jāvelta īpašas rūpes!

  • Problēmas ar auto iedarbināšanu

Nodilusi zobsiksna var  ietekmēt dzinēja iedarbināšanas ātrumu. Zobsiksna ir piestiprināta pie impulsiem, kas vada kloķi un kloķvārpstu, tomēr dažreiz drošības josta slīd uz sadales vārpstas piedziņas un liek atvērt vai aizvērt vienu cilindru ātrāk, nekā tam vajadzētu notikt.

  • Tikšķoša skaņa

Zobsiksna ir savienota ar kloķa vārpstu, savukārt kloķa vārpsta  darbina dzinēja savienotājstienīšus, kas ir pievienoti virzuļiem motora iekšpusē. Sadales vārpsta darbina cilindru galvas vārstus un rotējošo roku sistēmu, kas pārnes degvielu uz sadegšanas kameru un izvada izdegušās gāzes no izplūdes kolektora. Kad zobsiksna sāk nodilt, tā var radīt tikšķošu skaņu motora iekšpusē. Ņem vērā – šis brīdinājuma signāls var liecināt arī par zemu eļļas spiedienu vai to, ka eļļas līmenis ir zems.

  • Eļļas spiediena mazināšanās

Līdz ko zobsiksna plīst, no tās atdalās mazi gabaliņi, kas var nonākt eļļas karterī. Līdz karterī nonāk svešķermenis, spiediens pazeminās. Protams, eļļas spiediena mazināšanās var notikt arī citu iemeslu dēļ, taču to nekādā gadījumā nevajadzētu ignorēt! 

  • Eļļas noplūde

Zobsiksnas pārsegs ir nostiprināts ar uzgriežņiem un skrūvēm, kas ar laiku atsvabinās, kā rezultātā dzinējs var nopludināt eļļu no pārsega. Tāpat eļļas noplūde var notikt tad, ja izsista starplika, kas atrodas starp motora bloku un zobsiksnu vai, piemēram, zobsiksna ir saplaisājusi, nepareizi uzstādīta vai saspiesta.

 

Pirms dodies ceļā, atceries pārbaudīt ne tikai auto tehnisko stāvokli, bet arī OCTA polises derīguma termiņu. OCTA polise pie Polisubanka.lv pieejama ātri, ērti un izdevīgi!