Tā kā vēl pavisam nesen piedzīvojām degvielas cenu strauju kāpumu, arvien vairāk autovadītāju cenšas noskaidrot precīzu skaitli, cik daudz degvielas nepieciešams viņu transportlīdzeklim. Lai to noteiktu, nepieciešams zināt, kāds ir transportlīdzekļa degvielas patēriņš. Lai gan precīzs transportlīdzekļa degvielas patēriņš mainās atkarībā no apstākļiem (pilsēta vai šoseja, ceļa apstākļi, riepu spiediens, utt.), noskaidrot transportlīdzekļa degvielas patēriņu patiesībā ir ļoti vienkārši. 

 

Lūk, dažas no jaunākajām degvielas patēriņa mērīšanas metodēm, kas ļauj ātri un vienkārši noteikt transportlīdzekļa patēriņa specifiku.

 

WLTP tests

Pasaules harmonizētās vieglo transportlīdzekļu testēšanas procedūras (WLTP) laboratorijas testu izmanto, lai mērītu degvielas patēriņu un CO2 emisijas no vieglajiem automobiļiem un furgoniem. Līdz šim dažādos testos degvielas patēriņa mērījums bija vien teorētisks, jo, lai arī tests noteica konkrētu skaitli, visbiežāk realitātē tas bija daudz lielāks. WLTP balstās uz reāliem braukšanas datiem, un šī testa apstākļi veidoti tā, lai pēc iespējas precīzāk atbilstu reālajiem ceļu rādītājiem. WLTP tests aizstāja iepriekšējo NEDC testu, jo tas ir attīstītāks, mūsdienīgāks un galvenais – precīzāks.

 

WLTP testa uzlabojumi un priekšrocības:

  • Reālāka braukšanas uzvedība;
  • Lielāks braukšanas situāciju klāsts (pilsēta, piepilsēta, galvenais ceļš, automaģistrāle);
  • Garāki testa attālumi;
  • Reālāka apkārtējās vides temperatūra (tuvāka Eiropas vidējam rādītājam);
  • Lielāks vidējais un maksimālais ātrums;
  • Lielāka vidējā un maksimālā piedziņas jauda;
  • Dinamiskāki un reprezentatīvāki paātrinājumi un palēninājumi;
  • Īsākas pauzes;
  • CO2 vērtības un degvielas patēriņš tiek noteikts, balstoties tieši uz konkrētā transportlīdzekļa specifiku;
  • Stingrāki automobiļu uzstādīšanas un mērīšanas nosacījumi;
  • Iegūtajos rezultātos atspoguļo labākos un arī sliktākos rādītājus, salīdzina tos ar līdzīgiem transportlīdzekļu modeļiem. 

 

Svarīgi, ka šī testa laikā tiek precīzi noteiktas CO2 emisijas, jo no tām tiešā mērā atkarīga arī Tava transportlīdzekļa apdrošināšanas cena un ikgadējā ceļa nodokļa summa. OCTA internetā ir lielisks veids, kā tūlīt pat noskaidrot savas apdrošināšanas polises cenu!

 

RDE tests

Lai izmērītu emisijas, līdz pat 2019. gadam obligāts bija laboratorijas tests. Tomēr tika konstatēts, ka laboratoriskās pārbaudes precīzi neatspoguļo gaisa piesārņojuma daudzumu, kas imitēts reālos braukšanas apstākļos, tādēļ arvien biežāk sāka veikt Real Driving Emissions (RDE) testu. 

Kā liecina tā nosaukums, šis tests notiek reālā vidē. RDE testa laikā transportlīdzeklim pievienotas pārnēsājamās emisijas mērīšanas sistēmas (PEMS) un tādējādi tiek pārbaudīts, vai reālos braukšanas apstākļos tiek apstiprināts slāpekļa oksīdu (NOx) un daļiņu (PN) emisijas līmenis.

 

Jāņem vērā, ka RDE tests neaizstāj, bet gan papildina WLTP testu. Tas ilgst 90-120 minūtes, un, lai noteikti precīzus skaitļus, tajā tiek iekļauti pēc iespējas dažādāki apstākļi un no šiem apstākļiem tiek veikti dažādi mērījumi. Tomēr, tā kā to testu iekārtu precizitāte, kas jāpārvadā transportlīdzekļiem, kuri veic RDE testu, pašlaik nav pietiekami uzticama, visbiežāk šo testu izmanto tikai dažu piesārņotāju, piemēram, NOx pārbaudei, nevis degvielas patēriņa un CO2 emisiju skaitļu aprēķināšanai. 

 

Šī testa nosacījumi sevī iekļauj:

  • Paaugstinājumus un pazeminājumus;
  • Dažādas temperatūras amplitūdas, kas atbilst 4 sezonu laikapstākļiem;
  • Transportlīdzekļa papildu slodzes;
  • Braukšana augšup un lejup no kalna;
  • Pilsētu ceļi (mazs ātrums);
  • Lauku ceļi (vidējais ātrums);
  • Automaģistrāles (ātrgaitas).

 

Piecu ciklu tests

Piecu ciklu tests ir atvasināts no divu ciklu testa, kuru līdz 2015. gadam izmantoja, lai testētu transportlīdzekļus simulētos pilsētas un ārpus pilsētas apstākļos, tādējādi noskaidrojot, cik daudz degvielas patērē transportlīdzeklis. Šobrīd piecu ciklu tests ir uzlabots un pielāgots pilsētas un ārpus pilsētas apstākļiem. Turklāt šis tests ir īpašs ar to, ka ņem vērā ne tikai braukšanas apstākļus, bet arī braukšanas stilu. Kopumā tas viss nosaka degvielas patēriņa rādītāju, kas ir diezgan tuvs realitātei. 

 

Pirms piecu cikla testa veikšanas transportlīdzeklim jānobrauc aptuveni 6000km.  Tad testa transportlīdzekli novieto uz ierīces, ko sauc par šasijas dinamometru, kas ir kā transportlīdzekļa protektors. Dinamometru noregulē atkarībā no konkrētā transportlīdzekļa svara un aerodinamikas. Transportlīdzekļa vadītājs vada transportlīdzekli, izmantojot standarta braukšanas ciklus, kas imitē braucienus pilsētā un ārpus tās. 

 

Pilsētu un lielceļu degvielas patēriņa skaitļus nosaka emisijas, kas rodas piecos laboratorijas braukšanas ciklos:

  • Pilsētas pārbaude;
  • Ārpus pilsētas (šosejas) tests;
  • Aukstā temperatūra;
  • Gaisa kondicioniera izmantošana;
  • Lielāki ātrumi ar straujāku paātrinājumu un bremzēšanu.

 

Tava transportlīdzekļa degvielas patēriņu ietekmē daudz un dažādi faktori, tādējādi ne vienmēr iespējams ietaupīt. Izmanto citu iespēju ietaupīt – Latvijā obligāta prasība ir octa polise, tādēļ apskati polišu banka piedāvājumu un izvēlies labāko! 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *