Viens no svarīgākajiem faktoriem, kas jāizvērtē, plānojot iegādāties lietotu automašīnu, ir tās nobraukums. Jo lielāks nobraukums, jo auto vairāk laika pavadījis kustībā – tas nozīmē, ka arī auto detaļas ir vairāk nolietojušās. 

 

Bet – ko var uzskatīt par lielu auto nobraukumu? Par to vairāk turpinājumā! 

 

Liels auto nobraukums: stereotipi un realitāte

 

mīti par auto nobraukumu

 

Plaši izplatīts ir uzskats, ka automašīnai ar lielu nobraukumu odometra rādījums ir vairāk kā 250 tūkstoši kilometru. Tātad – ja automašīnas nobraukums ir lielāks par šo skaitli, pieņemts uzskatīt, ka tās kalpošanas laiks attiecīgi būs mazāks vai arī būs jāiegulda daudz līdzekļu vai pūļu, lai spēkratu uzturētu labā darba kārtībā. Taču, vai tas tā patiešām ir? 

 

Odometra rādītāju sagrozīšana

Pirmkārt, kā zināms, automašīnu pārdevēji ir visai naski uz odometra rādītāju sagrozīšanu ar mērķi uzrādīt mazāku nobraukumu, kāds tas ir patiesībā. Ir vairākas nianses, kas var norādīt uz to, ka automašīnas odometra rādījums ir sagrozīts, piemēram, aizdomīgi liels detaļu nodilums attiecībā pret norādīto auto nobraukumu. Tāpat vērts arī iegūt informāciju par automašīnas vēsturi, ieskatīties tās servisa grāmatiņā. 

 

Citi kvalitātes rādītāji

Otrkārt, automašīnas nobraukums nav vienīgais tās kvalitātes rādītājs. Teorētiski automašīnai, kas veikusi vairāk kilometru, ir lielāks detaļu nodilums, taču auto ar 200 kilometru rādījumu odometrā var būt labākā stāvoklī nekā spēkrats ar 100 kilometru nobraukumu. Automašīnas ir ražotas, lai ar tām brauktu. Auto detaļas, kas netiek regulāri izmantotas, var kļūt trauslas un vieglāk saplīst. 

Un transporta līdzeklim, kam nav veikta regulāra apkope, var būt vairāk problēmu, pat ja tā nobraukums ir salīdzinoši mazs. Kopumā vislabākais variants ir labi uzturēta un regulāri izmantota automašīna ar vidusmēra nobraukumu. 

 

Nobrauktās motorstundas

Treškārt, vērtējot automašīnas tehnisko stāvokli, vērā būtu jāņem ne vien nobraukums kilometros, bet arī nobrauktās motorstundas. Tās ietekmē izvēlētais braukšanas ātrums. Piemēram, braucot ar ātrumu 100 km/h, 100 tūkstošu kilometru nobraukumu var panākt 100 stundās. Savukārt braucot ar zemāku ātrumu, piemēram, 50 km/h, šāda attāluma veikšanai attiecīgi vajadzēs uz pusi vairāk stundu. 

Secinājums – lai arī nobraukums abos gadījumos ir vienāds, laiks, ko auto pavadījis uz ceļa, ievērojami atšķiras. 

 

Mūsdienu tehnoloģiju nozīme 

 

Kādreiz par lielu auto nobraukumu tika uzskatīti aptuveni 100 tūkstoši kilometru, taču šobrīd tas ir tikai auto pusmūžs. Tas saistīts ar to, ka mūsdienu tehnoloģijas liek automašīnām darboties labāk un uzticamāk. 

Pienācīgi uzturot, automašīna var nokalpot daudzus gadus. Un, ņemot vērā, ka mūsdienu automašīnas kalpo ilgāk, nobraukums kļūst par mazāk uzticamu atlikušā kalpošanas laika vērtēšanas faktoru. 

 

Pienācīgas auto uzturēšanas nozīmīgums 

 

auto uzturēšanas nozīmīgums

 

Regulāra auto apkope ir būtiska, lai transportlīdzeklis kalpotu ilgi un labi. Ieskaties auto īpašnieka rokasgrāmatā un iepazīsties ar ieteicamo auto apkopes grafiku – to vērts ievērot. Pareiza auto apkope ietver ne tikai regulāru eļļas maiņu, bet arī bremžu šķidruma un citu elementu pārbaudi un nomaiņu. 

 

Domājot par auto uzturēšanu un drošību uz ceļa, jāatceras arī par auto apdrošināšanu. Kā zināms, OCTA ir obligāta prasība ikvienam motorizētam transporta līdzeklim, kas piedalās ceļu satiksmē. To piedāvā vairākas apdrošināšanas kompānijas, tādēļ vērts veltīt laiku sev piemērotāko risinājumu atrašanai. Šobrīd to visērtāk izdarīt internetā. 

 

Tāpat vērts padomāt arī par KASKO polises noformēšanu – tā gan nav obligāta prasība, tomēr palīdz pilnvērtīgāk parūpēties par automašīnas drošību.